tisdag 5 januari 2010

Alster 2


I dag har jag varit väldigt i handarbetstagen. Men vad annat kan och vill man göra när det är -11 och snöstorm ute?

Så jag har myst i soffan med repriser av 'Vinterpratarna' och mina stickor/virknålen.

Jag är inget stickproffs på något sätt, men jag börjar bli ganska duktig. Så därför beslöt jag mig för att bredda mina kunskaper och lära mig virka. Det har inte varit lätt och jag har svurit långa ramsor när jag inte fått ihop det.

Nu har jag så fått ihop nåt som skulle bli en mössa, men som blev en oformlig basker. Men fin är den! Och jag är stolt!

Har använt virknål 6 och Järbo Garn 'Molly' ca 1, 5 nystan. Började med 6 lm i en ring och sedan 15 st i ringen. Ökade sedan med 2 stolpar i varje m på varv 2 och sedan '1 st x 2 + 2 st x 1* varvet ut. Ökade sedan med samma formel (dvs *1 st x 3 m + 2 st x 1m* och 1 st x 4m + 2stx 1m) i några varv tills mössan kändes lagom stor. Virkade sedan 1 st i varannan m i två varv och avslutade med 1v med 1 st/m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar