torsdag 25 februari 2010

På förekommen anledning


Lchf - vad fan är det?

Jo sörrni, det är ett sätt att äta. En koststil, på samma sätt som man kan vara vegan, frukterian eller inne på rawfood. Det är inte att förväxla med en diet. Det är alltså inget man ägnar sig åt för att gå ner i vikt, typ Atkins, pulver osv.

Hela tänket går ut på LowCarbHighFat - lchf. Minimalt med kolhydrater och massa fett.



Med detta sätt att äta gör man enorma hälsovinster. Man tappar i vikt (bonus!) men främst så får man jämna blodsockernivåer (och slipper sötsug, humörsvägningar, koncentrationssvårigheter mm) och så äter man automatiskt mindre skräp i form av tillsaster och annat. Mathållningen blir renare och inte lika mycket halvfabrikat och jox.

Många tror ju att man ska bli fet av att äta så mycket fett. För det är mycket fett som ska in på en dag. Men det blir man alltså inte. Man får inte farliga kolesterolvärden heller. Inte heller nån vitaminbrist.
Det här har att göra med insulinpåslag och fettinlagring och förbränning mm.
För den som vill läsa mer om detta kan jag rekommendera Kolhydrater i fokus.

Jag gör det för att jag är sockerberoende och mår FANTASTISKT mycket bättre av att äta så här.
Sen är det ett jäkla tjat om det här eftersom det är lite nytt för mig och för att det är så svårt att komma in i rätta lunken.

Undrar ni vad jag äter så är det ägg, grädde, smör, gräddfil, turkisk yoghurt, kött och fisk. Typ. Och nästan inga grönsaker. Bara de som växer ovan jord.
Ingen frukt, inget godis/fika, inget sött, inget pasta, bröd mm.

(bilden har jag lånat av Arla. Viktigt att tala om. Får inte knycka bilder hur som helst på Internet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar