onsdag 10 februari 2010

Gött mos!

Dagens lunch bestod av korv och blomkålsmos.
Blomkålsmos är hur gott som helst. Och väldigt lchf också. (Om man nu ägnar sig åt det. Jag drack cola till. Det är enligt lchf-konstens regler icke att rekommendera!)

Så nu delar jag med mig av detta jox som lägger sig som bomull runt hjärtat (så sa alltid min dagmamma, undrar hur hon menade - egentligen).

  • Ta en påse fryst blomkål (Man kan använda färsk också. Det är antagligen billigare, men det är så jobbigt att hacka ner ett helt huvud i små buketter. Det sprätter så också. Det mesta verkar hamna på golvet tycker jag.)
  • Koka blomkålen ihop med 2 dl grädde och en klutt smör.
  • Koka länge, typ 20 minuter. (Här är det smart att lägga några enkronor på spisplattan och sedan ställa grytan ovanpå slantarna. Då bränner det inte vid lika snabbt.)
  • Det är färdigkokt när blomkålen går att mosa med en sked och när all grädde kokat in (eller bort?).
  • Mosa ihop blomkålssörjan med 50 gram Philadelphiaost (eller Willys egna färskost - om man kör billiga veckan)
  • Salta och peppra.

Kanon med korv, kassler eller nåt annat salt till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar