måndag 1 februari 2010

Billiga veckan börjar NU!

En gång i månaden räknas det pengar i löjliga familjen. Den sista varje månad räknar vi ihop alla gemensamma utlägg.

En gång i månaden får löjliga familjen panik över vilka ofantliga summor som läggs ut på mat och annat. Det hummas och mumlas och skakas på huvuden. Hur är det möjligt...? Vart tar alla pengar vägen? (Svaret där är enkelt - det är skit-Coop på Wieselgrensplatsen med sina hutlösa priser som tar alla våra pengar)

Så nu starta vi projekt billiga veckan. Eller månaden är det ju egentligen. Nu ska vi banta våra matkostnader och andra gemensamma utgifter. (Men daim, snus och nya jeans är en annan utgiftskategori. Den drabbas inte av spariver. Tuuur!)

Som ett led i detta googlade jag runt på spartips och sänkta levnadskostnader i går. Hittade en del vettiga saker. Absolut.
Sen hittade jag en del annat också.
Man kan till exempel spara mellan 20 och 50 kronor på ett (1) år genom att inte slänga sin wettextrasa när den börjar bli sunkig. Kokar man den istället en stund så får den en längre levnadslängd och på så sätt sparar man då slantar.
Jag kände att jag kan betala 50 kronor extra varje år i potten för 'rätten-att-byta-disktrasa-och-slänga-den-gamla-äckliga-när-jag-vill'.

Läste även konsumentverkets rekommendationer för levnadskostnader. Där ingick bland annat vad som anses vara skäliga matkostnader. Det var rolig läsning. Uträknat och bra.
Medelvärden för hur många potatisar man ska äta och sånt. Detta i kombination med Livsmedelsverkets rekommendationer för vad som är ett bra dagligt intag.
Jag saknar ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar